سفارش تبلیغ
صبا ویژن



درس خارج اصول حضرت آیت الله سبحانی - حقوق






درس خارج  اصول حضرت آیت الله سبحانی - حقوق



آرشیو وبلاگ
نمونه سوال دروس حقوق
بخش دانلود
قانون مجازات اسلامی
آشنایی با بیمه ، اصطلاحات بیمه ای و برخی از پوشش های آن
سخن بزرگان
طلاق رجعی
خسارت ناشی از متهم بی گناه چگونه محاسبه می شود
هتک حرمت اشخاص
مرجع رسیدگی به اتهام طفل
اعتراض شخص ثالث
قاتل در چه صورتی قصاص نمیشود؟
انواع خیار ها
اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر
حضانت
ماهیت حقوقی چک سفید امضاء
قانون آئین نامه مالی ، محاسباتی و معاملاتی دیوان محاسبات کشور
قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه
رجم ، نه شکنجه است نه مجازات غیرمتناسب
نظریات مشورتی اداره حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه(تعدادی از آن
نقش قرارداد
متن کامل کنوانسیون رفع همة انواع تبعیض علیه زنان
سازمان ملل متحد
حقوق جزای بین المللی
درس خارج اصول حضرت آیت الله سبحانی
اصول قانون اساسی در مورد خانواده
مقادیر دیه کامله
اقسام وجوب
تمکین
خیانت در امانت
عنوان تحقیق: نگاهی گذرا بردعوا ، دادگاه و دادخواست
طلاق و انواع آ ن
راهنمای دروس عمومی
بیمه عمر و سرمایه پس انداز
فرهنگ لغات و مصطلحات
آشنایی با شورای حل اختلاف
نحوه حل اختلاف بین مراجع قضایی و غیر قضایی
نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراها ی حل اختلاف
تعزیرات حکومتی، به سازمان رسیدگی به تخلفات اقتصادی تغییر نام داد
آیا صرفا امضای چک برای صادرکننده ایجاد تعهد میکند؟
تمدید 5ساله قانون شوراهای حل اختلاف
اعتبار امر مختوم کیفری در دعوی کیفری
شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت(87)
طلاق پدیده نامطلوب اجتماعی که رو به کاهش است(
آزادی و قرار وثیقه
آزمون وکالت 87 کانون مرکز
متون حقوقی(
چرا کشورمان چنین جرم خیز شده است؟ محمد مطهری به نقل از سایت تابن
متن قانون اصلاح تبصره 1 ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری
متن کامل لایحهی جدید قانون دیوان عدالت اداری و ایراد شورای نگهبا
جزوه
رصد ماهواره امید
قانون مدنی
میزان مقادیر انواع دیه و محاسبه حق الوکاله
انتخاب واحد نیمسال دوم 88-87
2
مهریه عندالاستطاعه یا عندالمطالبه
مصوبات مجلس شورا
اسامی دروس ریزشی و مهلت پرداخت شهریه
چک
مجموعه قوانین مجلس شورا
ارشد خصوصی
حقوق امروز
نمونه سوالات کارشناسی نیمسال اول ۸۹-
دانلود جدید ترین نرم افزارهای حقوقی ایران
نمونه سوالات -13911390تمام کنکورها
دانلود سوالات ارشد 91 تمامی رشته ها
مرداد 91
بهمن 87
مهر 91


لینکهای روزانه
آئین دادرسی مدنی 1 [277]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
محرما نه
سیستم انتخاب واحد گلستان
وبلاگ شهید آوینی
مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
نمایندگی بیمه توسعه در استان ایلام
دنیای واقعی
...ترنم...
چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
اس ام اس عاشقانه
مرکز دانلود سافت سیتی
::::: نـو ر و ز :::::
ای نام توبهترین سر آغاز
پایگاه دانشجویان پیام نور حقوق 87
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
محمدرضا جاودانی
ایلام تودی
وبلاگ حقوق اخبار مقالات و آزمونها
ساخت شعر برای اعلامیه ترحیم و سنگ مزار
سایت تبیان
ترانه زندگی
بوی سیب BOUYE SIB
یادداشتها و برداشتها
همسفر عشق
جالب و دیدنی...!!!
چرندوپرند
ماهیان آکواریمی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
نور
بزرگترین وب برای تبلیغات وبلاگ
به یاد یاد ها
دانلود ، ترفند ، برنامه ، بازِِی ، آهنگ ، کلیپ ، عکس،داستان
عاشق آسمونی
مذهب عشق
ایران من
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب سایت

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
درس خارج  اصول حضرت آیت الله سبحانی - حقوق


لوگوی دوستان






وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :622917
بازدید امروز : 30
 RSS 

   

()

 درس خارج  اصول حضرت آیت الله سبحانی
87/07/
15

بسم الله الرحمن الرحیم

الامر الثانی:

حصر المدالیل فی المنطوق و المفهوم.

اصولیون قائلند که:

  1. که مدلول یا منطوقی است و یا مفهومی و شق سومی ندارد.
  2. منطوق و مفهوم از اوصاف جمله است. (بعد می گوئیم که این کلام را قبول نداریم و قائل هستیم که آنها وصف مفرد هم قرار می گیرند.)

از طرف دیگر مشاهده می کنیم که نقوضی بر این دو امر بار شده است.

  1. دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی (پس مدالیل منحصر به منطوق و مفهوم نیست) و از طرفی اینها مدالیل مفردات هستند.
  2. در منطق آمده است که عرض لازم چه بیّن بالمعنی الاعم باشد و یا اخص و همچنین غیر البیّن چه بالمعنی الاعم باشد و یا اخص همه از مدالیل هستند و مفردات به آن متصف می شوند.
  3. دلالات سیاقیه که عبارت است از اقتضاء، تنبیه و اشاره. (در ادامه این دلالت را توضیح می دهیم)

 

حال باید دید انحصار مدالیل بر مفهوم و منطوق که از صفات جمله است با وجود داشتن مدالیل دیگر و  اینکه که آنها از اوصاف مفردات هستند چگونه جمع می شود

و قبل از بیان این مطلب باید ابتدا این نقوض ثلاثه را معنا کنیم و در ذیل هر بخش عدم نقض بودن آن را بر آن قاعد? کلی توضیح می دهیم.

 

اما مورد اول که در مورد دلالت سه گانه است معنایش واضح است.

وجه عدم نقض بودن: این سه خود داخل تحت مفهوم و منطوق هستند زیرا دلالت مطابقیه و تضمینه داخل منطوق است زیرا متکلم به آن نطق کرده است ولی  دلالت التزامیه داخل مفهوم است و ما خود آن را با ملازمه برداشت می کنیم.

و ایضا ما در مورد مفهوم و منطوق (همان طور که در اول بحث گفتیم) قبول نداریم که مختص به جمله باشد بلکه مفردات را هم شامل می شود.

 

اما در مورد دوم که عبارت بود از لازم بیّن از اوصاف مفرد است که گاه بین بالمعنی الاخص و گاه غیر بین بالمعنی الاخص است.

  • اما لازم بیّن بالمعنی الاخص همان طور که در کتب منطق است این است که تصور موضوع برای تصور لازم کافی باشد مانند کوری نسبت به بصر زیرا وقتی می گوئیم: نابینائی سریعا بینائی به ذهن می آید.
  • و گاه لازم بالمعنی الاخص است ولی غیر بیّن است و در آن باید ابتدا علاوه بر موضوع محمول را هم تصور کنیم.
  • و لازم بیّن گاه بالمعنی الاعم است و آن جائی است که بعد از تصور موضوع و محمول، نسبت را هم باید تصور کنیم و سپس لازم به ذهن بیاید مثلا اگر کسی پدر و مادر را تصور کند و سپس پدر و مادر هر دوی ایشان (اجداد دانیه) را تصور کند و نسبت را هم تصور کند متوجه می شود که اجداد اربعه با هم زوج هستند
  • و لازم غیر بیّن بالمعنی الاعم آن است که علاوه بر تصور موضوع و محمول و م و نسبت باید استدلال هم در کنارش باشد مانند العالم متحرک و کل متحرک حادث فالعالم حادث. که تصور عالم و حادث و نسبت بین آن دو کافی نیست و باید استدلال فوق هم به آن ضمیمه شود.

وجه عدم نقض بودن: اما حصر مدالیل در منطوق و مفهوم با این هم سازگار است و این مدالیل خود یا مفهوم هستند و یا منطوق.

توضیحه: زید نابینا است منطوق است. ولی این مثال که اجداد دانیه با هم زوج هستند از باب مفهوم است زیرا باید سه تصور را بگذراند و هگذا در لازم غیر بین اعم.

 

و اما نقض سوم که دلالات سیاقیه است که عبارت اند از:

  • دلالت اقتضاء: چیزی است که صحت کلام بر آن توقف دارد مانند «اسئل القریة» که قریة قابل سوال نیست و صحت کلام به این امر بستگی دارد که لفظ اهل را در تقدیر بدانیم.

البته این مثال صحیح نیست زیرا در لغت عرب قریه به افرادی می گویند که در مجتمع کوچک زندگی می کنند

مثال بهتر این است: رفع عن امتی تسعة که صحت کلام به این بستگی دارد که اثر را در تقدیر بگیریم زیرا یقینا این اعمال در خارج رفع نشده است بلکه آنچه مرفوع است اثر آنهاست.

  • دلالت اشاره یا دلالت ایماء: آن است که از سبک کلام  متوجه شویم که اولی علت دومی است مثلا اینکه فردی اعرابی نزد پیامبر آمد و گفت: هلکت و اهلکت و جامعت امراتی فی نهار شهر رمضان و حضرت فرمود: کفّر. یعنی مجامعت علت وجوب کفاره است.
  • دلالت تنبیه: آنچه ما می فهمیم اصلا مقصود متکلم نیست ولی از جمع دو کلام به آن مفهوم می رسیم مثلا در قرآن در جائی آمده است: «و الوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین» و در جای دیگر می فرماید: «و حمله و فصاله ثلاثون شهر» که از آن می فهمیم که اقل حمل شش ماه است و متکلم در مقام بیان این نبوده است.

 

و الذی یمیّز الاولین (اقتضاء و ایماء) من الثالث (تنبیه) این است که دو مورد اول مقصود متکلم هست ولی دلالت سوم اینگونه نیست و ما خود، آن مفهوم را برداشت می کنیم.

وجه عدم نقض بودن: اینها هم داخل تحت مفهوم هستند. زیرا در هر سه مورد متکلم به آن نطق نکرده است ولی اینها فهمیده شده است.

آیة الله بروجردی می فرمود که دو مورد اول داخل تحت دلالت منطوقی است و آخری در تحت دلالت مفهومی ولی به نظر ما صحیح نیست.

 

بقی هنا کلیمة: گفتیم که در کلم? مفهوم یک معنای لغوی داریم و یک اصطلاح اصولی.

مفهوم اصطلاحی آن است که قیدی دارد که اگر قید باشد حکم هست و اگر قید مرتفع شود حکم هم از بین می رود.

مفهوم لغوی آن است که فهمیده می شود.

و مراد از حصر مدالیل در مفهوم و منطوق مفهوم لغوی است نه مصطلح.

 



نویسنده » j.j » ساعت 5:42 عصر روز یکشنبه 87 آبان 12